Asset Publisher Asset Publisher

Ścieżka biegowa w Lesie Chojnowskim

We wrześniu 2014 roku Nadleśnictwo Chojnów przygotowało na obszarze Lasów Chojnowskich trasy biegowe pod wspólną nazwą "Wolność jest w naturze". Wydarzenie to miało związek z 25. rocznicą wyborów czerwcowych i zapoczątkowanych nimi przemian ustrojowych w Polsce. Uroczyste otwarcie w obecności Ministra Środowiska miało miejsce 13 września 2014 r.

Na całość składają się trzy pętle ze wspólnym startem i metą na uroczysku Zimne Doły koło Żabieńca. Nawierzchnię ścieżek przystosowano do biegania. Choć trasa ma charakter przełajowy to całość umożliwia bezpieczne i  komfortowe korzystanie.

Trasy zostały oznaczone barwami:

- czerwoną - ścieżka 10-kilometrowa,

- fioletową - ścieżka 3,3-kilometrowa,

- zieloną - ścieżka 1,7-kilometrowa.

Przebieg ścieżek został oznaczony tabliczkami kierunkowymi. Wzdłuż trasy czerwonej i fioletowej ustawiono także znaki odległościowe. Na trasie czerwonej dystans oznaczono co kilometr, na trasie fioletowej co pół kilometra. Oznakowano także dojścia do ścieżek z parkingów leśnych (parking przy drodze wojewódzkiej Pilawa - Zalesie Górnej, parking w Żabieńcu przy drodze krajowej nr 79 oraz śródleśny parking "Szare Szeregi" koło Zalesia Górnego). Na parkingu przy Zimnych Dołach dodatkowo ustawiono tablice z planem tras.

W porze zimowej, po opadach śniegu, trasa biegowa będzie udostępniona jako narciarska.

Zapraszamy do biegania w Lesie Chojnowskim! Zapraszamy do korzystania z naszych ścieżek!

OPIS TRAS

TRASA CZERWONA - 10 KM

Najdłuższa trasa, podobnie jak krótsze fioletowa i zielona, zaczyna się na obszernym parkingu na Zimnych Dołach.  Po przekroczeniu Traktu Wareckiego obok pomnika Narodowych Sił Zbrojnych skręcając w prawo wbiegamy na odcinek równoległy do drogi powiatowej. Trasa ma charakter leśnej ścieżki. Po 250 metrach obok bukowego młodnika ścieżka skręca w lewo na przestronną drogę leśną którą biegniemy prawie pół kilometra. Na pierwszym dużym skrzyżowaniu trasy rozgałęziają się na trzy kierunki. My biegniemy w prawo drogą leśną która stanowi prostą o długości 750 metrów. W jej połowie wbiegamy do rezerwatu przyrody Uroczysko Stephana. Początek obszaru chronionego oznaczony jest czerwoną tablicą. W rezerwacie ścieżka jest dość wąska, po obu stronach można obserwować ogromne powalone przez wiatr drzewa. Po jego opuszczeniu skręcamy w prawo na utwardzoną szeroką drogę z której zbiegamy w lewo po 150 metrach.

Kolejny odcinek przecina widne sosnowe lasy wąską leśną drogą. Mijamy niewielkie uprawy. Biegniemy najpierw nieco w dół, później pokonujemy lekki podbieg. Odcinek kończy się ostrym skrętem w lewo (po 450 metrach). Stąd jest najbliżej do drugiego dużego obiektu rekreacyjnego zlokalizowanego przy pomniku "Szarych Szeregów". Nasza trasa natomiast prowadzi w kierunku północnym i  po niecałych 400 metrach dobiegamy do daglezjowej powierzchni doświadczalnej za którą skręcamy w prawo. Cały czas biegniemy leśnymi spokojnymi duktami.

Kolejny odcinek (420 m) zakończony jest skrętem w lewo przed drogą wojewódzką Pilawa-Zalesie Górne (niepododal parkingu leśnego "Przy Kamieniu"). Słysząc nieco samochody biegniemy wzdłuż szosy prawie 700 metrów i docieramy do szerokiego Traktu Żabienieckiego. Ta część trasy jest najtrudniejsza. Dość miękkie podłoże i lekie podbiegi mogą być sporym wyzwaniem. Na Trakcie skręcamy w lewo i prostą szeroką drogą biegniemy niecały kilometr. Po 600 metrach znów wbiegamy do Uroczyska Stephana. Cienisty odcinek kończy się skrętem w prawo. Dalej biegniemy nieuczęszczaną leśną drogą poprowadzoną wzdłuż granicy rezerwatu. Pokonując dystans pół kilometra docieramy do skrzyżowania gdzie skręcamy w lewo. W tym miejscu mamy już za sobą połowę czerwonej trasy.

Dalszy odcinek (370 m) doprowadza nas do poprzecznej drogi w którą skręcamy na lewo. Sama trasa ścina narożnik omijając mocno uwilgotnione miejsce. Po kolejnych 250 metrach skręcamy w prawo i biegniemy znów typową leśną ścieżką. Na tym fragmencie trasa pokrywa się z niebieskim szlakiem pieszym i prowadzi przez piękny sosnowy bór. Dojrzałe buki, które dostrzegamy po 400 metrach, są znakiem, że dobiegamy do kolejnej poprzecznej drogi w którą skręcamy w lewo. 150 metrów dalej docieramy ponownie do Traktu Żabienieckiego i dołączamu do trasy 3-kilometrowej (fioletowej). Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i pokonujemy dystans 400 metrów aby znów skręcić w prawo. Tu należy być uważnym. W tym miejscu rozdzialają się trasy czerwona i fioletowa. Czerwoną trasą biegniemy w kierunku Jastrzębia i drogi krajowej nr 79. Nadal do dyspozycji mamy szeroką żwirową drogę.

Odcinek żwirowy kończy się po 550 metrach ostrym skrętem w lewo. Wbiegamy na wąski odcinek przecinający gęsty sosnowy las. Zaczyna się najbardziej borowy fragment ścieżki. Mijając wyraźny skręt w prawo, po kolejnych 400 metrach, skręcamy w lewo i wbiegamy na piaszczystą drogę. Biegniemy krótkimi ale intensywnymi spadkami i podbiegami. Przecinamy po raz ostatni Trakt Żabieniecki, nieco wcześniej przebiegamy obok charakterystycznej starej brzozy. 660-metrowy odcinek przecinający mszyste bory sosnowe kończy się skrętem w lewo. Następny odcinek zbliża nas do Zimnych Dołów o 750 metrów. W jego połowie z lewej strony, wśród dębów, dołącza trasa fioletowa (3-kilometrowa). Kończy się na skraju dużej uprawu nad którą górują majestatyczne chojnowskie sosny.

Przy ogrodzeniu z siatki skręcamy w prawo (na skrzyżowaniu dołącza do obu tras najkrótsza - zielona). Biegniemy ostatnim odcinkiem po wygodnej żwirowej drodze wyraźnym spadkiem. Dystans 400 metrów kończy się przy rogatce, przed którą skręcamy w lewo na ścieżkę. 100 metrowy finisz trasy zwieńczamy metą przy pomniku NSZ.

TRASA FIOLETOWA - 3,3 KM

Początek trasy jest równoległy do ścieżki czerwonej (10-kilometrowej). Bieg zaczynamy na parkingu na Zimnych Dołach.  Przecinamy Trakt Warecki i wbiegamy na ścieżkę skręcając w prawo. Biegniemy równolegle do Traktu. Po 250 metrach ścieżka skręca w lewo. Biegniemy szeroką i wygodną drogą. Pół kilometra dalej na dużym skrzyżowaniu przy ogrodzeniu wszystkie trasy rozdzielają się. My biegniemy prosto kolejne pół kilometra i osiągamy Trakt Żabieniecki - szeroką żwirową drogę. Skręcamy w lewo i biegniemy Traktem prosto 800 metrów. W połowie odcinka do trasy fioletowej dołącza czerwona (10-kilometrowa).

Na końcu odcinka poprowadzonego Traktem Żabienieckim należy zachować czujność. Trasa fioletowa skręca w lewo w trasa czerwona w prawo. My biegniemy oczywiście w lewo opadającą drogą i znowu dołączamy do trasy czerwonej (po 350 metrach). Razem z nią nasza ścieżka skręca w lewo. 400 metrów dalej, pośród niedawno założonych upraw, dobiegamy do skrzyżowania z połączeniem z zieloną trasą (1-kilometrową). Stą kierujemy się w prawo bezpośrednio do Zimnych Dołów. Przebiegnięcie kolejnych 400 metrów sprawia, że dobiegamy do rogatki przy Trakcie Wareckim. Po skręceniu w lewo ścieżką równoległą do drogi publicznej osiągamy pomnik NSZ i kończymy bieg.

TRASA ZIELONA - 1,7 KM

Trasa 1,7-kilometrowa również rozpoczyna się na parkingu obiektu Zimne Doły i razem z trasą czerwoną oraz fioletową biegnie 750 metrów łącznie, najpierw wzdłuż Traktu Warcekiego, później leśną drogą. Na skrzyżowaniu przy ogrodzeniu należy biec w lewo zgodnie ze znakami. Kolejne 400 metrów biegniemy wzdłuż ogrodzenia i skręcamy znów w lewo. Następnie dobiegamy do szlabanu i skręcamy ponownie w lewo w kierunku pomnika NSZ i zakończenia ścieżki. Po chwili kończymy bieg.

****************************

Osoby które preferują dystans 5-kilometrów mogą przebiec taką odległość korzystając z trasy fioletowej i czerwonej. W tym celu po przebiegnięciu 2 kilometrów ścieżki fioletowej należy skręcić w trasę czerwoną (zamiast w lewo skręcić w PRAWO) i nią zakończyć bieg.

Oczywiście każdy może wykorzystywać ścieżki według swojej koncepcji.